Plass og tid
Banen er 28 meter lang og 15 meter bred.
Kurven er 3,05 fra bakken.
Plass
Spilleflaten er ytterligere inndelt i områder.
Midtlinjen.
Denne deler banen inn i angreps og forsvarsdel avhengig av spilleretning.
Dette gir at spilleflaten for etablert angrep og forsvar er 14 * 15 meter.
3 poengslinjen.
Dette er en halvsirkel 6,75 meter fra kurvens midtpunkt. Dersom en skyter bak denne linjen tildeles 3 poeng. Dersom en spiller hopper og skyter før spilleren lander så tildeles også 3 poeng så lenge spiller satset bak linjen.
3 sekunders feltet.
Dette er et rektangulært felt under kurven. Det strekker seg fra baseline/grunnlinjen og til straffelinjen, 5,8 meter fra grunnlinjen. Bredden på feltet er 4,9 meter.
Tid
I normalt spill er spilletiden inndelt i 4 perioder på 10 minutter hver. 2 av disse utgjør en omgang.
Spilletiden er effektiv, noe som innebærer at klokken stopper ved hver avblåsning.
Prinsippet om stopp av tid kan relateres til grunnprinsippet om objektivitet og rettferdighet i spillet. Det skal ikke være mulig å «hale ut tiden» i situasjoner som ikke er aktivt spill.
OBS tiden stoppes ikke etter scoringer. Dette er ikke en avblåsning og en ønsker å holde tempo og flyten i spillet så dynamisk som mulig.
Dette prinsippet etter scoringer gjør at dynamikken kan tilpasses ved direkte taktiske valg umiddelbart etter scoring, eks høyt press fra scorende lag, innøvd fast-break fra det forsvarende lag etc. Dette elementet om umiddelbar igangsettelse ved scoring skiller basketball fra de andre verdensidrettene.
24 sekunder
Det angripende lag har 24 sekunder på å gjøre et scoringsforsøk fra det sekundet de vinner kontroll over ballen. 24 sekunder defineres også som skuddklokken. Skuddklokken resettes dersom forsvarende lag begår en personlig feil, ved skuddforsøk som treffer ringen, dersom forsvarende lag sparker ballen og dersom motstanderen vinner kontroll over ballen (da starter den på nytt men for motsatt lag).
8 sekunder
Når forsvarende lag vinner kontroll over ballen har laget 8 sekunder på å komme seg over midtlinjen til sin angrepshalvdel.
5 sekunder
Når et lag får ballen ved innspill fra siden har laget 5 sekunder på seg til å sentre ballen inn på banen.
3 sekunder
En spiller fra angripende lag kan oppholde seg 3 sekunder i «aktivt» spill innenfor 3 sekundersfeltet på deres angrepshalvdel. Denne begrensingen gjelder bare for angripende spillere.
I tillegg gjelder tidsrammer for:
Time-out
Pauser
Oppvarming
Ekstraomgang